دستوار

در دست عهد دولت او دستوار باد...

دستوار

در دست عهد دولت او دستوار باد...

دستوار

بی قرار ...
راهی ...

طبقه بندی موضوعی

گلاب به روتون!

دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۵۸ ق.ظ

 

حتماً تا به حال دیده اید افراد متدیّنی را که هنگام رفتن به (گلاب به روتون) دستشویی کلاهی سر می گذارند، و بعد وارد می شوند.

و لابد تا به حال شنیده اید این نقل قول ها را که...

 - «دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که گازهای متصاعد شده در دستشویی موجب صدمه به پیاز مو یا سفید شدن زودهنگام موها می شود.»

یا اینکه ...

 - «سر انسان داراى منافذِ ریزى است که بوهاى متعفن از آنها وارد سر می شود و باعث اختلالات مغزى می گردد.»

و ...

 

بله، درست است، «پوشاندن سر»، مستحب است.

به عنوان مثال؛

روایت شده است که امام صادق، علیه السلام، هنگام ورود به دستشویی، سرِ خود را می پوشاند و در دل زمزمه می فرمود: «بسم الله و بالله...»

 [تهذیب الأحکام (للطوسی)، ج‏1، ص24]

 

اما...

* اولاً، پوشاندن «تمامِ» سر مستحب است، نه فقط «مو»ی سر.

(حدیثی نداریم که در آن به پوشاندن موها یا قسمت بالای سر، توصیه شده باشد.)

 

* ثانیاً، حکمتی که برای این کار ذکر شده است، چیز دیگری است؛

توجه کنید ...

رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، در ضمن توصیه هایشان به ابوذر می فرمایند:

«ای ابوذر! از خدا حیا کن.

همانا من - قسم به آن که جانم در دست اوست - همیشه وقتی برای قضای حاجت می روم، به خاطر حیاء از دو مَلَکی که همراهم هستند، سَرَم را با لباسم می پوشانم.»

 [الأمالی (للطوسی)، ص534]

 

دقت کردید؟

«به خاطر حیاء از دو مَلَکی که همراهم هستند»

اصلاً قضیه، چیز دیگری است.

 

ملاحظه می فرمائید؟

عملی که می تواند در هر شبانه روز، بارها، ما را به یاد «محاسبه اعمال توسط دو ملک» بیاندازد، و باورِ «همراهیِ آن دو» را در ما زنده نگه دارد، چگونه از اثر و هدف اصلی اش خالی شده و به کاری منفعت طلبانه(:آسیب ندیدن پیاز مو و...) تبدیل شده است!

 

البته، بعید نیست پوشاندن سر در دستشویی، همانطور که برخی ادعا کرده اند، چنین آثار مادی ای نیز داشته باشد، اما تقلیل چنان اثری، به چنین اثری، ظلم به معارف اهل بیت، علیهم السلام، و ظلم به مسلمین است.

 

این ظلم، نسبت به بسیاری از عبادات و احکام، روا داشته شده است؛ نماز(حرکات ورزشی)، روزه(پالایش سموم)، قبله(مرکز مغناطیسیِ زمین)، گوشت سگ و خوک(کرمِ فلان و مرضِ بهمان)، مسواک(بهداشت دهان و دندان)، و...

کسی منکر این آثارِ ضمنی نیست، اما نباید آثار توأمانِ روحی و جسمیِ این عبادات و احکام را، در همین آثار پیش پا افتاده ی مادی محدود کرد.

------------------------------

پانوشت: بعضی کتابها و برخی سایتها، به اشتباه، این حکمت(نرسیدن گازهای متصاعد به مغز) را به عنوان حدیث نقل کرده اند.

منشأ این توهم آن است که...

- شیخ مفید، در المقنعة، هنگام ذکر استحباب پوشاندن سر، گفته است؛ علت این کار، ایمن بودن از عبث شیطان و رسیدن بوهای بد به مغز است و... [المقنعة، ص39] ،

- شیخ طوسی، در تهذیب الاحکام، پیش از ذکر روایات این باب، جمله ی شیخ مفید را نقل کرده است [تهذیب الأحکام (للطوسی)، ج‏1، ص24] ،

- و شهید ثانی نیز در شرح لمعه، پس از طرح بحث، فرموده؛ این کار برای احتراز از رسیدن بوهای بد به مغز است. [الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج‌1، ص: 27]

در این میان، عده ای گمان کرده اند، جملات این بزرگواران(شیخ مفید، شیخ طوسی و شهید ثانی)، حدیث است، حال آنکه در هیچ حدیثی به چنین حکمتی اشاره نشده است. و الله العالم

 

نظرات  (۳)

باسلام و خداقوت،

خیلی جالبه، اتفاقا دقیقا امروز این سوال به ذهنم آمد کا حکمت پوشاندن سر دقیقا کدامه؟

که البته با خواندن مطلب شما جوابم را گرفتم !!!!

پاسخ:
علیکم السلام
موفق باشید
سلام و ارادت
پاسخ:
سلام و مخلص
۱۲ دی ۹۴ ، ۰۴:۵۷ یک خواننده جدید
لام خداقوت مطالبتون خیلی خوبه یه سوال : اگر قضیه حیاست چرا سر رو باید پوشاند اولاخب جای دیگر که دردستشویی عریانه و اون قسمت بدن به حیا بیشتر ربط داره
دوم اینکه در خارج از دستشویی چرا سر را نپوشانیم و حیا نکنیم
به هرحال مقصود ازحیا معلوم نشد. 
یه نکته دیگه هم سخنان بزرگانی که درشرح روایت نام بردید گاهی به حقیقت میرسونه چون اونها فقیه اند و بی دلیل نظر نمیدن پس شاید حقیقتی داشته باشه پشتش
پاسخ:
سلام 
متشکر

- در مورد «یه سوال»: (حالا خیلی نمی شه بازش کرد! ولی) ببینید، دیدید وقتی یکی از دیگری خجالت می کشه، سعی می کنه خودش رو از او پنهان کنه، تا چشم تو چشم نشه؟ یا مثلا سرش رو به زیر میندازه؟ یه چیزی تو این مایه ها. و اینکه مگه می شه آدم تو دستشویی قسمتهای عریان رو بپوشونه؟

- در مورد «دوم اینکه»: حیا از چی؟ مگه آدم بیرونِ دستشویی هم عریان می چرخه؟

- در مورد «یه نکته دیگه»: بله، اونها هم نظرشون رو گفته اند، عرض من این بود که اولاً نظر و توضیح اونها در مورد این حدیث، به اشتباه جزءِ حدیث شمرده شده، و ثانیاً نباید حکمتی که این قدر سازنده و والا هست رو در حد یک دستور بهداشتی پزشکی پایین آورد. همین.

از شما هم متشکرم که وقت گذاشتید، مطالعه کردید و نظر دادید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی