دستوار

در دست عهد دولت او دستوار باد...

دستوار

در دست عهد دولت او دستوار باد...

دستوار

اللهم‌صل‌علی‌محمد‌ و آل‌محمد و عجل‌فرجهم

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

گلاب به روتون!

دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۵۸ ق.ظ

 

حتماً تابه‌حال دیده‌اید افراد متدیّنی را که هنگام رفتن به (گلاب به روتون) دستشویی کلاهی بر سر می‌گذارند، و بعد وارد می‌شوند.

و لابد تابه‌حال شنیده‌اید این نقل‌قول‌ها را که:

 - «دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که گازهای متصاعد در دستشویی موجب صدمه به پیاز مو یا سفید شدن زودهنگام موها می‌شود.»

یا این که:

 - «سر انسان داراى منافذِ ریزى است که بوهاى متعفن از آن‌ها وارد سر می‌شود و باعث اختلالات مغزى می‌گردد.»

و ...

 

بله، درست است، «پوشاندن سر»، مستحب است.

به عنوان مثال:

 

...عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ کَانَ یَعْمَلُهُ إِذَا دَخَلَ اَلْکَنِیفَ یُقَنِّعُ رَأْسَهُ وَ یَقُولُ سِرّاً فِی نَفْسِهِ: «بِسْمِ اَللَّهِ وَ بِاللَّهِ».

 تهذیب‌الأحکام، ج۱، ص۲۴

 

روایت شده است که امام صادق (علیه‌السلام) هنگام ورود به دستشویی، سرِ خود را می‌پوشاند و در دل زمزمه می‌فرمود: «بسم‌الله و بالله».

 

اما...

* اولاً، پوشاندن «تمامِ» سر مستحب است، نه فقط «مو»ی سر.

(حدیثی نداریم که در آن به پوشاندن موها یا قسمت بالای سر، توصیه شده باشد.)

 

* ثانیاً، حکمتی که برای این کار ذکر شده است، چیز دیگری است؛

توجه کنید...

 

رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در ضمن توصیه‌هایشان به ابوذر می‌فرمایند:

«یَا أَبَا ذَرٍّ... اِسْتَحِ مِنَ اَللَّهِ، فَإِنِّی وَ اَلَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَأَظَلُّ حِینَ أَذْهَبُ إِلَى اَلْغَائِطِ مُتَقَنِّعاً بِثَوْبِی أَسْتَحِی مِنَ اَلْمَلَکَیْنِ اَللَّذَیْنِ مَعِی.»

 الأمالی(للطوسی)، ص۵۳۴

 

«ای ابوذر! از خدا حیا کن؛ همانا من - قسم به آن که جانم در دست اوست - همیشه وقتی برای قضای حاجت می‌روم، به خاطر حیاء از دو مَلَکی که همراهم هستند، سَرَم را با لباسم می‌پوشانم.»

 

 

دقت کردید؟

«به خاطر حیاء از دو مَلَکی که همراهم هستند»

اصلاً قضیه، چیز دیگری است.

 

ملاحظه می‌فرمائید؟

عملی که می‌تواند در هر شبانه‌روز، بارها، ما را به یاد «نظارت بر اعمال توسط دو ملک» بیاندازد، و باورِ «همراهیِ آن دو» را در ما زنده نگه دارد، چگونه از اثر و هدف اصلی‌اش خالی شده و به کاری منفعت طلبانه (:آسیب ندیدن پیاز مو و...) تبدیل شده است!

 

البته، بعید نیست پوشاندن سر در دستشویی، همان‌طور که برخی ادعا کرده‌اند، چنین آثار مادی‌ای نیز داشته باشد، اما تقلیل چنان اثری، به چنین اثری، ظلم به معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و ظلم به مسلمین است.

 

این ظلم، نسبت به بسیاری از عبادات و احکام، روا داشته شده است؛ نماز (حرکات ورزشی)، روزه (پالایش سموم)، قبله (مرکز مغناطیسیِ زمین)، گوشت سگ و خوک (کرمِ فلان و مرضِ بهمان)، مسواک (بهداشت دهان و دندان) و...

کسی منکر این آثارِ ضمنی نیست، اما نباید آثار توأمانِ روحی و جسمیِ این عبادات و احکام را در همین آثار پیش‌پاافتاده‌ی مادی محدود کرد.

 

 

 

پانوشتــــــــــــــــــــــــــــ

بعضی کتاب‌ها و برخی سایت‌ها، به اشتباه، این حکمت (نرسیدن گازهای متصاعد به مغز) را به عنوان حدیث نقل کرده‌اند.

منشأ این توهم آن است که...

- شیخ مفید، در المقنعة، هنگام ذکر استحباب پوشاندن سر، گفته است؛ علت این کار، ایمن بودن از عبث شیطان و رسیدن بوهای بد به مغز است و... [المقنعة، ص۳۹]؛

- شیخ طوسی، در تهذیب الاحکام، پیش از ذکر روایات این باب، جمله‌ی شیخ مفید را نقل کرده است [تهذیب‌الأحکام، ج۱، ص۲۴]؛

- و شهید ثانی نیز در شرح لمعه، پس از طرح بحث، فرموده؛ این کار برای احتراز از رسیدن بوهای بد به مغز است. [الروضة‌البهیةفی‌شرح‌اللمعةالدمشقیة، ج‌۱، ص۲۷]

در این میان، عده‌ای گمان کرده‌اند، جملات این بزرگواران (شیخ مفید، شیخ طوسی و شهید ثانی)، حدیث است، حال‌آن‌که در هیچ حدیثی به چنین حکمتی اشاره نشده است.

و الله العالم

 

نظرات  (۶)

باسلام و خداقوت،

خیلی جالبه، اتفاقا دقیقا امروز این سوال به ذهنم آمد کا حکمت پوشاندن سر دقیقا کدامه؟

که البته با خواندن مطلب شما جوابم را گرفتم !!!!

پاسخ:
علیکم السلام
موفق باشید
سلام و ارادت
پاسخ:
سلام و مخلص
۱۲ دی ۹۴ ، ۰۴:۵۷ یک خواننده جدید
لام خداقوت مطالبتون خیلی خوبه یه سوال : اگر قضیه حیاست چرا سر رو باید پوشاند اولاخب جای دیگر که دردستشویی عریانه و اون قسمت بدن به حیا بیشتر ربط داره
دوم اینکه در خارج از دستشویی چرا سر را نپوشانیم و حیا نکنیم
به هرحال مقصود ازحیا معلوم نشد. 
یه نکته دیگه هم سخنان بزرگانی که درشرح روایت نام بردید گاهی به حقیقت میرسونه چون اونها فقیه اند و بی دلیل نظر نمیدن پس شاید حقیقتی داشته باشه پشتش
پاسخ:
سلام 
متشکر

- در مورد «یه سوال»: (حالا خیلی نمی شه بازش کرد! ولی) ببینید، دیدید وقتی یکی از دیگری خجالت می کشه، سعی می کنه خودش رو از او پنهان کنه، تا چشم تو چشم نشه؟ یا مثلا سرش رو به زیر میندازه؟ یه چیزی تو این مایه ها. و اینکه مگه می شه آدم تو دستشویی قسمتهای عریان رو بپوشونه؟

- در مورد «دوم اینکه»: حیا از چی؟ مگه آدم بیرونِ دستشویی هم عریان می چرخه؟

- در مورد «یه نکته دیگه»: بله، اونها هم نظرشون رو گفته اند، عرض من این بود که اولاً نظر و توضیح اونها در مورد این حدیث، به اشتباه جزءِ حدیث شمرده شده، و ثانیاً نباید حکمتی که این قدر سازنده و والا هست رو در حد یک دستور بهداشتی پزشکی پایین آورد. همین.

از شما هم متشکرم که وقت گذاشتید، مطالعه کردید و نظر دادید.

سلام خداقوت بسیار جالب .البته برای بسیاری از افراد جامعه هم اثر دارد و راحت تر احکام را می پذیرند. من که سعی می کنم یه کلاهی چفیه ای رو سرم بزار برا ذکرشده خوبه.(ولی خداییش تو واجبات موندیم چه برسه به مکروهات) یا حق

سلام برادر هیچگاه انسان و آیین مسلمان و شیعه با ادعای مسائل پزشکی و فیزیولوزی وتجربی تقلیل پیدا نخواهد کرد بلکه حتی موجب رشد و وارستگی و اثبات توانمدی و حقانیت آن میباشد و اندکی اگر فکر کنید بیشتر متوجه خواهید شد که قرآن کریم و طب اسلامی و روایات معصومین درباره مسائل غذایی و بهداشتی و رفتاری چگونه اثبات می‌شود!  برای هر کدام چه مبنای آسمانی_زمینی تعریف میکنید؟! هر موضوعی جایگاه واقعی خودش رو پیدا میکنه لطفا این مسائل رو از هم تفکیک بدین بعد تشخیص 

پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از توجهتون
متوجه بخش عمده‌ای از فرمایشاتتون نشدم. (اگر صلاح دانستید بیشتر تبیین بفرمایید.)
غرض بنده از این یادداشت این بود که روا نیست امور بزرگ را به امری کوچک تقلیل داد. (بنده معتقدم عالم تشریع کاملاً بر عالم تکوین منطبق است و مصالح و مفاسد هریک با مصلح و مفاسد دیگری رابطه مستقیم دارد.)

۳۰ آذر ۰۱ ، ۱۰:۳۸ سید محمد حسین مرکبی

سلام کامل و خوب بود موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی