علم غیب چیست؟ چرا به خداوند اختصاص یافته؟ و پیامبر از آن چه بهرهای دارد؟
...عَنْ سَدِیرٍ اَلصَّیْرَفِیِّ قَالَ: سَمِعْتُ حُمْرَانَ بْنَ أَعْیَنَ یَسْأَلُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «بَدِیعُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ» قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِبْتَدَعَ اَلْأَشْیَاءَ کُلَّهَا بِعِلْمِهِ عَلَى غَیْرِ مِثَالٍ کَانَ قَبْلَهُ فَابْتَدَعَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرَضِینَ وَ لَمْ یَکُنْ قَبْلَهُنَّ سَمَاوَاتٌ وَ لاَ أَرَضُونَ أَ مَا تَسْمَعُ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «وَ کٰانَ عَرْشُهُ عَلَى اَلْمٰاءِ»؟» فَقَالَ لَهُ حُمْرَانُ: أَ رَأَیْتَ قَوْلَهُ جَلَّ ذِکْرُهُ: ««عٰالِمُ اَلْغَیْبِ فَلاٰ یُظْهِرُ عَلىٰ غَیْبِهِ أَحَداً»؟ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِلاّٰ مَنِ اِرْتَضىٰ مِنْ رَسُولٍ» وَ کَانَ وَ اَللَّهِ مُحَمَّدٌ مِمَّنِ اِرْتَضَاهُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ «عٰالِمُ اَلْغَیْبِ» فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَالِمٌ بِمَا غَابَ عَنْ خَلْقِهِ فِیمَا یَقْدِرُ مِنْ شَیْءٍ وَ یَقْضِیهِ فِی عِلْمِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَهُ وَ قَبْلَ أَنْ یُفْضِیَهُ إِلَى اَلْمَلاَئِکَةِ فَذَلِکَ یَا حُمْرَانُ عِلْمٌ مَوْقُوفٌ عِنْدَهُ إِلَیْهِ فِیهِ اَلْمَشِیئَةُ فَیَقْضِیهِ إِذَا أَرَادَ وَ یَبْدُو لَهُ فِیهِ فَلاَ یُمْضِیهِ فَأَمَّا اَلْعِلْمُ اَلَّذِی یُقَدِّرُهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَقْضِیهِ وَ یُمْضِیهِ فَهُوَ اَلْعِلْمُ اَلَّذِی اِنْتَهَى إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ إِلَیْنَا.»
الکافی، ج۱، ص۲۵۶
از سَدیر بن حکیم صیرفی نقل شده است:
شنیدم که حُمران بن أعیَن از امام باقر (علیهالسلام) درباره این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کرد:
«بَدِیعُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ»[بقره:۱۱۷]؛
«(خداوند) ابداعکننده آسمانها و زمین است.»
امام باقر (علیهالسلام) فرمودند:
«خداوند (عزّوجلّ) همه چیز را با علم خویش و بدون نمونهای از پیش، ابداع فرموده است. پس آسمانها و زمینها را در حالی پدید آورد که پیش از آنها آسمانها و زمینهایی نبود. مگر این سخن خداوند (تعالی) را نشنیدهای:
«وَ کٰانَ عَرْشُهُ عَلَى اَلْمٰاءِ»[هود:۷]؛
«(اوست که آسمانها و زمین را آفرید،) درحالیکه تختِ (سلطنت)اش بر آب بود»؟»[۱]
حُمران به امام باقر (علیهالسلام) عرض کرد:
نظرتان راجع به این آیه چیست:
«عٰالِمُ اَلْغَیْبِ فَلاٰ یُظْهِرُ عَلىٰ غَیْبِهِ أَحَداً»[جن:۲۶]؛
«خداوند عالم به غیب است و هیچکس را بر [اسرارِ] غیبِ خود آگاه نمیکند»؟
امام باقر (علیهالسلام ادامه آیه را تلاوت) فرمودند:
««إِلاّٰ مَنِ اِرْتَضىٰ مِنْ رَسُولٍ»[جن:۲۷]؛
«(خداوند کسی را بر غیب خود آگاه نمیکند) مگر فرستادهای را که او را پسندیده و برگزیده است.»
به خدا قسم، حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) از جمله کسانی است که آنها را پسندیده و برگزیده است.[۲]
اما (دربارهی) این سخن خداوند که «او عالم به غیب است»؛ بهراستی که خداوند (عزّوجلّ)، عالِم است به آنچه از مخلوقاتش غایب (پنهان) است؛ در مورد چیزهایی که قبل از اینکه آنها را خلق کند و [امورشان را] به فرشتگان بسپارد، آنها را در علم خود مقدّر نموده و قضاء فرموده (وقوعشان را حتمی کرده.)
ای حُمران! این همان علمی است که نزد خداوند محفوظ و منحصر به اوست؛ اگر بخواهد آن را قضاء میکند (حکم قطعی میکند تا انجام شود) و (گاهی) در مورد آن بداء برایش حاصل میشود (قرار قبلی برای انجامش را تغییر میدهد.)
اما آن علمی که خداوند (عزّوجلّ) آن را مقدّر فرموده و قضاء کرده و امضاء نموده، این، همان علمی است که به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله)، و بعد به ما رسیده است.»[۳]
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] گویا مقصود این است که اگر پیش از آن، آسمان و زمینی خلق شده بود، عرش (تخت سلطنت) الهی بر روی آب قرار نمیگرفت.
[۲] در مطلب پیشین، به نقل از امام باقر (علیهالسلام)، اشاره شد که جبرئیل (علیهالسلام) نیز مانند پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از جمله فرستادگانی است که خداوند از غیب به او خبر داده است.
[۳] بر اساس آموزههای دینی، برای تحقق امور در عالَم، شش مرحله از جانب خداوند طی میشود: (۱) علم، (۲) مشیت، (۳) اراده، (۴) تقدیر، (۵) قضاء و (۶) امضاء. [توضیح بیشتر خارج از حوصله است. برای اطلاع بیشتر، مراجعه شود به: التوحید، ج۱، ص۳۳۴]