مقصود از زکات ظاهری و باطنی چیست
...عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَأَلَهُ رَجُلٌ فِی کَمْ تَجِبُ الزَّکَاةُ مِنَ الْمَالِ فَقَالَ لَهُ: «الزَّکَاةَ الظَّاهِرَةَ أَمِ الْبَاطِنَةَ تُرِیدُ؟» فَقَالَ: أُرِیدُهُمَا جَمِیعاً. فَقَالَ: «أَمَّا الظَّاهِرَةُ فَفِی کُلِّ أَلْفٍ خَمْسَةٌ وَ عِشْرُونَ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَلَا تَسْتَأْثِرْ عَلَى أَخِیکَ بِمَا هُوَ أَحْوَجُ إِلَیْهِ مِنْکَ.»
الکافی، ج۳، ص۵۰۰
مفضّلبنعمر گوید:
نزد امام صادق (علیهالسلام) بودم که مردی از ایشان پرسید:
زکات در چه مقدار از مال واجب است؟
حضرت به او فرمودند:
«منظورت زکات ظاهری است یا باطنی؟»
عرض کرد:
هردو را میخواهم (بدانم.)
حضرت فرمودند:
«زکات ظاهری، (نصابش) در هر هزار، بیستوپنج است (یکچهلم)
و زکات باطنی، این است که چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.»