آیا بیشتر بهشتیان «ابله»اند؟!
در منابع روایی شیعه و اهلسنت، از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است که (گویا در سفر معراج دیدهاند): بیشتر بهشتیان، «ابله»اند!
کتب لغت، ابله را با این واژگان معنا کردهاند: کمعقل، سادهلوح، غافل، اهمالکار، فراموشکار و…
بعضی استعمالات این واژه نیز قابل توجه است؛
مثلاً عرب میگوید: «خیرُ اولادِنا الأبلهُ العَقولُ»؛ «بهترین فرزندان ما، آن است که ابلهِ عاقل باشد!» و منظورشان فرزندی است که از شدت حیا، مانند ابلهها رفتار میکند.
همچنین عرب میگوید: «شبابٌ ابلهُ»؛ «جوانان ابله» به اینخاطر که بیتجربهاند و در آنها نوعی سادگی و سادهلوحی به چشم میخورد.
اینکه چرا بیشتر بهشتیان این ویژگی را دارند، از امام صادق (علیهالسلام) سؤال شده و در کتب حدیثی ما انعکاس یافته است.
توجه بفرمایید:
...عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: «دَخَلْتُ اَلْجَنَّةَ فَرَأَیْتُ أَکْثَرَ أَهْلِهَا اَلْبُلْهَ» قَالَ قُلْتُ: مَا اَلْبُلْهُ؟ فَقَالَ: «اَلْعَاقِلُ فِی اَلْخَیْرِ اَلْغَافِلُ عَنِ اَلشَّرِّ اَلَّذِی یَصُومُ فِی کُلِّ شَهْرٍ ثَلاَثَةَ أَیَّامٍ.»
معانیالأخبار، ج۱، ص۲۰۳
مَسعدة بن صدقه از امام صادق نقل کرده است که ایشان از پدرشان امام باقر، از پدرانشان، از پیامبر (صلواتاللهعلیهم) نقل فرمودند:
«من وارد بهشت شدم و دیدم که بیشتر اهل بهشت ابلهها هستند.»
مسعدة گوید: عرض کردم:
(مقصود از این) ابله چیست؟
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«کسی که در امور خیر عاقل است و از امور شرّ غافل[۱] است. کسی است که در هر ماه سه روز روزه میگیرد.»[۲]
...عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: «أَکْثَرُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ اَلْبُلْهُ.» قَالَ قُلْتُ: هَؤُلاَءِ اَلْمُصَابُونَ اَلَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ؟ فَقَالَ لِی: «لاَ اَلَّذِینَ یَتَغَافَلُونَ عَمَّا یُکْرَهُونَ یَتَبَالَهُونَ عَنْهُ.»
السرائر، ج۳، ص۵۶۶
از مَسعدة بن صدقه نقل شده است که امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«بیشتر اهل بهشت، ابلهها هستند.»
مسعدة گوید: عرض کردم:
(مقصود از) آنها، دیوانههایی هستند که عقل ندارند؟
حضرت فرمودند:
«خیر، کسانیاند که نسبت به چیزی که ناپسند است، غفلت میورزند و خود را ابله جلوه میدهند.»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] «غفلت» را در لغت چنین معنا کردهاند: بیتوجهی، اهمال ورزیدن، رها کردن چیزی؛ سهواً یا عمداً.
[۲] گویا اشارهای است به استحباب روزه گرفتن در اولین و آخرین پنجشنبه ماه و چهارشنبه وسط ماه. (مطلب مرتبط پیشین:
«چرا روزه پنجشنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه سنت شده است؟»)
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاید این تعبیر پیامبر پاسخی باشد به باورهای غلط یا کنایههای برخی بدخواهان مبنی بر اینکه اهل ایمان بهنوعی کمعقل و سادهلوحاند یا در باغ نیستند و قاطی دارند!
چنانکه امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در بخشی از خطبه متقین، در توصیف اهل تقوا، خطاب به همّام میفرمایند:
«قَدْ بَرَاهُمُ اَلْخَوْفُ بَرْیَ اَلْقِدَاحِ یَنْظُرُ إِلَیْهِمُ اَلنَّاظِرُ فَیَحْسَبُهُمْ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ وَ یَقُولُ لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»
نهجالبلاغة، ص۳۰۳
«ترسِ (خداوند)، باتقوایان را مانند تیر، تراشیده و لاغر کرده، (چنانکه وقتی) کسی به آنها نگاه کند، گمان میکند بیمارند، درحالیکه این جماعت بیمار نیستند
و میگویند آنان قاطی کردهاند. اما در واقع امری عظیم آنان را به هم ریخته است.»
حقیقت این است که مؤمنان و پرهیزکاران، موقعیت خود را در عالم هستی بهدرستی دریافتهاند؛ زندگی خود را محدود به این دنیا نمیدانند و به زندگی جاوادان پس از دنیا باور دارند، توجه خود را به آخرت مصروف میدارند و بر انجام کارهای نیک تمرکز میکنند. بههمینخاطر نسبت به کارهایی که در واقع بیهوده یا بد هستند، بیتوجهاند و از آنها غافلاند.
به همین خاطر اهل دنیا نمیتوانند با دودوتاچهارتاهای دنیاییِ خود، رفتار آنان را هضم کنند. پس آنان را نادان و سادهلوح میپندارند.