اندر فضائل قرض دادن به مؤمنان
...عَنْ فُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ:
«مَا مِنْ مُؤْمِنٍ أَقْرَضَ مُؤْمِناً یَلْتَمِسُ بِهِ وَجْهَ اَللَّهِ إِلاَّ حَسَبَ اَللَّهُ لَهُ أَجْرَهُ بِحِسَابِ اَلصَّدَقَةِ حَتَّى یَرْجِعَ إِلَیْهِ مَالُهُ.»
الکافی، ج۴، ص۳۴
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«هیچ مؤمنی نیست که برای کسب رضای خداوند، به مؤمنی (دیگر) مالی قرض دهد، مگراینکه خداوند تا زمانی که مالش به او برگردد، آن را بهعنوان صدقه (زکات) برایش محسوب میکند.»
...عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ اَلسِّنْدِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«قَرْضُ اَلْمُؤْمِنِ غَنِیمَةٌ وَ تَعْجِیلُ خَیْرٍ إِنْ أَیْسَرَ أَدَّاهُ وَ إِنْ مَاتَ اُحْتُسِبَ مِنَ اَلزَّکَاةِ.»
الکافی، ج۴، ص۳۴
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«قرض دادن به مؤمن، غنیمت[۱] و شتاب گرفتن در خوبیهاست؛
اگر (آن مؤمن) دستش باز شود، بدهیاش را میپردازد
و اگر [پیش از پرداخت بدهیاش] بمیرد، (مالِ قرضدادهشده، برای طلبکار) از زکات محسوب میگردد.»[۲]
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] غنیمت، ثروتی است که بدون رنج بهدست آید.
[۲] مقصود این است که خداوند چنین برای او لحاظ میکند که گویا آن مال را بهعنوان زکات پرداخته و چنین ثوابی برایش محاسبه میکند.