رابطه حلالزادگی و محبت اهلبیت
…عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لِعَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: «…یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ طَهَّرَنَا وَ اصْطَفَانَا لَمْ یَلْتَقِ لَنَا أَبَوَانِ عَلَى سِفَاحٍ قَطُّ مِنْ لَدُنْ آدَمَ فَلَا یُحِبُّنَا إِلَّا مَنْ طَابَتْ وِلَادَتُهُ…»
الأمالی(للصدوق)، ص۳۶۷
از عبداللهبنعباس نقل شده است:
رسول خدا خطاب به امیرالمؤمنین (صلواتاللهعلیهما) فرمودند:
«…ای علی! بهراستی که خداوند ما (اهلبیت) را پاک نموده و بر گزیده است.
از زمان حضرت آدم، هیچ پدر و مادری (از میان اجدادمان) هرگز با زنا همبستر نشدهاند.
پس هیچکس ما را دوست نخواهد داشت، مگر کسی که ولادتش پاک باشد…»
…عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلْمَدَائِنِیِّ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: «إِذَا بَرَدَ عَلَى قَلْبِ أَحَدِکُمْ حُبُّنَا فَلْیَحْمَدِ اَللَّهَ عَلَى أَوْلَى اَلنِّعَمِ.» قُلْتُ: عَلَى فِطْرَةِ اَلْإِسْلاَمِ؟ قَالَ: «لاَ وَ لَکِنْ عَلَى طِیبِ اَلْمَوْلِدِ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّنَا إِلاَّ مَنْ طَابَتْ وِلاَدَتُهُ وَ لاَ یُبْغِضُنَا إِلاَّ اَلْمُلْزَقُ اَلَّذِی یَأْتِی بِهِ أُمُّهُ مِنْ رَجُلٍ آخَرَ فَتُلْزِمُهُ زَوْجَهَا فَیَطَّلِعُ عَلَى عَوْرَاتِهِمْ وَ یَرِثُهُمْ أَمْوَالَهُمْ فَلاَ یُحِبُّنَا ذَلِکَ أَبَداً وَ لاَ یُحِبُّنَا إِلاَّ مَنْ کَانَ صَفْوَةً مِنْ أَیِّ اَلْجِیلِ کَانَ.»
المحاسن، ج۱، ص۱۳۸
از ابوعبدالله مدائنی نقل شده است:
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«هرگاه کسی خنکای محبت ما (اهلبیت) را بر دلش احساس کرد، باید خداوند را بهخاطر "نعمت نخست" حمد گوید.»
عرض کردم:
منظورتان از نعمت نخست، این است که بر فطرت اسلام است؟
حضرت فرمودند:
«خیر، نعمت نخست این است که ولادتش پاک بوده است. بهراستی که هیچکس ما را دوست ندارد، مگر کسی که ولادتش پاک باشد
و هیچکس از ما بدش نمیآید، مگر کسی که مادرش او را از مرد دیگری حامله شده و به شوهرش نسبت داده باشد.
این مولودِ (زنازاده) به رازهای مگوی آن خانواده [که در واقع خانواده او نیستند] پی میبرد و از آنان ارث میبرد.
بنابراین هیچکس هرگز ما را دوست نخواهد داشت، مگر آن که (ولادتش) پاک باشد، از هر گروه و دستهای که باشد.»