هشدار! خواندن این حدیث مسئولیتآور است!
...عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیْسٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَی الْمُسْلِمِ؟ قَالَ: «لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَیْهِ وَاجِبٌ إِنْ ضَیَّعَ مِنْهَا شَیْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَایَةِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ یَکُنْ لِلَّهِ فِیهِ مِنْ نَصِیبٍ.» قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا هِیَ؟ قَالَ: «یَا مُعَلَّی إِنِّی عَلَیْکَ شَفِیقٌ أَخَافُ أَنْ تُضَیِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ.» قَالَ: قُلْتُ لَهُ: لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ. قَالَ: «أَیْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ تَکْرَهَ لَهُ مَا تَکْرَهُ لِنَفْسِکَ وَ الْحَقُّ الثَّانِی أَنْ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُطِیعَ أَمْرَهُ وَ الْحَقُّ الثَّالِثُ أَنْ تُعِینَهُ بِنَفْسِکَ وَ مَالِکَ وَ لِسَانِکَ وَ یَدِکَ وَ رِجْلِکَ وَ الْحَقُّ الرَّابِعُ أَنْ تَکُونَ عَیْنَهُ وَ دَلِیلَهُ وَ مِرْآتَهُ وَ الْحَقُّ الْخَامِسُ أَنْ لَا تَشْبَعَ وَ یَجُوعُ وَ لَا تَرْوَی وَ یَظْمَأُ وَ لَا تَلْبَسَ وَ یَعْرَی وَ الْحَقُّ السَّادِسُ أَنْ یَکُونَ لَکَ خَادِمٌ وَ لَیْسَ لِأَخِیکَ خَادِمٌ فَوَاجِبٌ أَنْ تَبْعَثَ خَادِمَکَ فَیَغْسِلَ ثِیَابَهُ وَ یَصْنَعَ طَعَامَهُ وَ یَمْهَدَ فِرَاشَهُ وَ الْحَقُّ السَّابِعُ أَنْ تُبِرَّ قَسَمَهُ وَ تُجِیبَ دَعْوَتَهُ وَ تَعُودَ مَرِیضَهُ وَ تَشْهَدَ جَنَازَتَهُ وَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ حَاجَةً تُبَادِرُهُ إِلَی قَضَائِهَا وَ لَا تُلْجِئُهُ أَنْ یَسْأَلَکَهَا وَ لَکِنْ تُبَادِرُهُ مُبَادَرَةً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ وَصَلْتَ وَلَایَتَکَ بِوَلَایَتِهِ وَ وَلَایَتَهُ بِوَلَایَتِکَ.»
الکافی، ج۲، ص۱۶۹
از معلی بن خُنیس نقل شده است که گفت:
به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
«حق مسلمان بر مسلمان» چیست؟
حضرت فرمودند:
«برای مسلمان هفت حقِ واجب است؛ حقوقی که آنچنان واجباند که اگر مقداری از آن را ضایع کند، از ولایت و طاعتِ خداوند خارج میگردد، و برایش بهرهای نخواهد بود.»
معلّی بن خُنیس گوید عرض کردم:
فدایتان شوم، آن حقوق چیست؟
حضرت فرمودند:
«ای معلّی! من دلسوزِ تو هستم. میترسم (آن حقوق را) ضایع نمایی، و مراعات ننمایی، و (مطلبِ مسئولیتآوری را) بدانی و عمل نکنی.»
معلّی گوید عرض کردم:
«لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»؛ هیچ نیرویی جز (نیروی) خداوند نیست.
حضرت فرمودند:
«۱- راحتترین حق از آن حقوق، این است که آنچه برای خودت دوست میداری، برای او نیز دوست بداری، و آنچه برای خودت نمیپسندی، برای او نیز نپسندی.
۲- و حق دوم، این است که از (موجباتِ) نارضایتی او پرهیز کنی و به دنبال رضایتش باشی و دستورش را اطاعت کنی.
۳- و حق سوم، اینکه او را با جان و مال و زبان و دست و پایت یاری نمایی.
۴- و حق چهارم، اینکه چشم، راهنما و آینهاش باشی.
۵- و حق پنجم، اینکه سیر نشوی و سیرآب نگردی و لباس نپوشی، درحالیکه او گرسنه و تشنه و بیلباس است.
۶- و حق ششم، اینکه اگر خدمتکاری داشتی و برادرت خدمتکار نداشت، واجب است خدمتکارت را بفرستی تا لباسش را بشوید و غذایش را درست کند و رختخوابش را پهن نماید.
۷- و حق هفتم، آن است که سوگندش را بپذیری، و دعوتش را اجابت نمایی، و در بیماریاش به عیادتش روی، و بر جنازهاش حاضر شوی، و هرگاه فهمیدی نیازی دارد، به رفع آن، پیشدستی کنی و مجبورش نکنی که آن را از تو بخواهد، بلکه باید بهسرعت پیشدستی کنی.
پس هرگاه چنین کردی، ولایت خود را به ولایت او، و ولایت او را به ولایت خود، پیوند دادهای.»
پانوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یک: به این ترتیب (با توجه به جمله آخر امام)، یک «شبکهی ولایی منسجم» میان مسلمین شکل میگیرد.
دو: حقوق مذکور، حقوق «مسلمین» به گردن همدیگر است، نه حقوق «شیعیان» و نه فقط «مؤمنین».