پاسخ زیرکانه شاگرد امام صادق، به شبهه پیشوای اهل سنت، درباره ازدواج موقت
«ابو حنیفه»[1] به «ابو جعفر محمد بن نُعمان، صاحب الطاق»[2] گفت: ای ابو جعفر! نظرت در مورد مُتعه (ازدواج موقت) چیست؟ آیا گمان میکنی متعه حلال است؟
مؤمن الطاق گفت: بله.
ابو حنیفه گفت: پس چرا زنان (خانواده) ات را امر نمیکنی که به متعهی دیگران در آیند تا برایت کسب درآمد کنند؟!
مؤمن الطاق گفت: همه شغلها چنین نیستند که به آنها میل و رغبتی باشد، هرچند حلال باشند. توانایی مردم متفاوت است، بعضی کارها از توانشان خارج است. اما ای ابو حنیفه! نظرت در مورد «نبیذ»[3] چیست؟ آیا گمان میکنی (خوردنش) حلال است؟
ابو حنیفه گفت: بله.
مؤمن الطاق گفت: پس چرا زنان (خانواده) ات را در دکانهای نبیذفروشی (عرقفروشی) نمینشانی تا برایت کسب درآمد کنند؟!
ابو حنیفه گفت: یک ـ یک (مساوی) شدیم، اما ضربه تو کاریتر بود!
در ادامه این گفتگو، مؤمن الطاق به دیگر اشکالات و شبهات ابو حنیفه، پاسخهای مستدلی میدهد.
الکافی، ج۵، ص۴۵۰
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــ
[1] ابوحنیفه، نُعمان بن ثابت (م ۱۵۰ هـ ق) فقیه و متکلم نامدار کوفه و پایهگذار «مذهب حنفی»، از مذاهب چهارگانه اهل سنت بوده است. اهل سنت او را «امام اعظم» و «سراج الائمة» لقب دادهاند.
[2] ابو جعفر، محمد بن علی بن نُعمان (م ۱۶۰ هـ ق) فقیه و متکلم اهل کوفه و از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیهماالسلام) بوده است. دوستان به او «صاحب الطاق» یا «مؤمن الطاق» لقب داده بودند و دشمنانش که از گزند زبان بُرّانش در امان نبودند، او را «شیطان الطاق» مینامیدند! امام صادق (علیهالسلام) او را دوست میداشتند و گاه برای مناظره با مخالفان، مأمورش مینمودند.
[3] نبیذ، مایعی است که از خیساندن خرما یا کشمش در آب تهیه میشود و در برخی شرایط مستکننده میگردد. اکثر اهل سنت (از جمله ابو حنیفه و پیروانش) بر اساس برخی روایات، خوردنش را (هرچند مستکننده باشد) حلال میپندارند. إن شاء الله، در مطلب بعد، به ریشهی این گمان باطل (حلال بودن هر نوع نبیذی)، اشاره خواهد شد.