اگر مأمومین بفهمند نماز امامجماعت باطل بوده...
...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ أَمَّ قَوْماً وَ هُوَ عَلَى غَیْرِ طُهْرٍ فَأَعْلَمَهُمْ بَعْدَ مَا صَلَّوْا. فَقَالَ: «یُعِیدُ هُوَ وَ لَا یُعِیدُونَ.»
الکافی، ج۳، ص۳۷۸
محمدبنمسلم گوید:
از امام صادق (علیهالسلام) درباره مردی پرسیدم که امامجماعتِ عدهای شده، درحالیکه طهارت (غسل یا وضو) نداشته است. پس بعد از آنکه نمازشان را خواندند، به آنها اطلاع میدهد (که طهارت نداشته و نمازش باطل بوده. تکلیف چیست؟)
حضرت فرمودند:
«خودش باید نمازش را دوباره بخواند، اما (مأمومین) لازم نیست دوباره بخوانند.»
...عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الْأَعْمَى یَؤُمُّ الْقَوْمَ وَ هُوَ عَلَى غَیْرِ الْقِبْلَةِ، قَالَ: «یُعِیدُ وَ لَا یُعِیدُونَ فَإِنَّهُمْ قَدْ تَحَرَّوْا.»
الکافی، ج۳، ص۳۷۸
حلبی گوید:
امام صادق (علیهالسلام) در مورد شخص نابینایی که امامجماعتِ عدهای شده، درحالیکه بهسوی قبله نایستادهاست، فرمودند:
«خودش باید دوباره بخواند و (مأمومین) لازم نیست دوباره بخوانند؛ چون آنها تحقیق کردهاند (و به او اعتماد نمودهاند.)»
...عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَحَدَهُمَا ع عَنْ رَجُلٍ صَلَّى بِقَوْمٍ رَکْعَتَیْنِ فَأَخْبَرَهُمْ أَنَّهُ لَمْ یَکُنْ عَلَى وُضُوءٍ. قَالَ: «یُتِمُّ الْقَوْمُ صَلَاتَهُمْ فَإِنَّهُ لَیْسَ عَلَى الْإِمَامِ ضَمَانٌ .»
الکافی، ج۳، ص۳۷۸
زراره گوید:
از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) درباره مردی پرسیدم که (امامجماعت شده و) دو رکعت (از چهار رکعت) را برای عدهای نماز خوانده. بعد (در میان نماز) به آنها اطلاع میدهد که وضو نداشته. (تکلیف چیست؟)
حضرت فرمودند:
«آن عده نمازشان را (ادامه دهند و) تمام کنند؛ چرا که ضمانتی به گردن امامجماعت نیست.»
...عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْمٍ خَرَجُوا مِنْ خُرَاسَانَ أَوْ بَعْضِ الْجِبَالِ وَ کَانَ یَؤُمُّهُمْ رَجُلٌ فَلَمَّا صَارُوا إِلَى الْکُوفَةِ عَلِمُوا أَنَّهُ یَهُودِیٌّ. قَالَ: «لَا یُعِیدُونَ.»
الکافی، ج۳، ص۳۷۹
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که درباره عدهای که از خراسان یا کوههای اطراف حرکت کردهاند و تا وقتی به کوفه برسند، مردی امامجماعتشان شده که (بعداً میفهمند) یهودی بوده (و به دروغ خود را مسلمان جا زده است)، فرمودند:
«لازم نیست نمازشان را دوباره بخوانند.»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البته این در صورتی است که مأمومین بعداً بفهمند نماز او باطل است، و الّا اگر از ابتدا بدانند، نمازشان صحیح نیست و باید دوباره بخوانند.