چرا امام سجاد در جهادهای زمانه خود شرکت نمیکردند؟
...عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «لَقِیَ عَبَّادٌ الْبَصْرِیُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ص فِی طَرِیقِ مَکَّةَ فَقَالَ لَهُ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ تَرَکْتَ الْجِهَادَ وَ صُعُوبَتَهُ وَ أَقْبَلْتَ عَلَى الْحَجِّ وَ لِینَتِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» فَقَالَ لَهُ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع: «أَتِمَ الْآیَةَ.» فَقَالَ: «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ» فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع: «إِذَا رَأَیْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِینَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَجِّ.»»
الکافی، ج۵، ص۲۲
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«عَبّاد بصری[1] در راه مکه امام سجاد (علیهالسلام) را دید و به ایشان گفت:
ای علی بن الحسین! جهاد و سختیهایش را رها کردهای و به حج و راحتیهایش روی آوردهای؟ خداوند (عزّوجلّ) میفرماید:
«بهراستیکه خداوند جان و مال مؤمنان را در ازای بهشت از آنها میخرد. آنها در راه خدا میکشند و کشته میشوند. این وعدهای حق است بر عهدهی خداوند، در تورات و انجیل و قرآن. چه کسی بیش از خداوند به عهدش وفادار است؟ پس شادمان باشید، بهخاطر معاملهای که انجام دادهاید. این، همان رستگاری بزرگ است.» (توبه:۱۱۱)
امام سجاد (علیهالسلام) به او فرمودند:
«آیه را کامل کن!»
آنگاه (آیه بعد را تلاوت) فرمودند:
«(این مؤمنان) کسانیاند که توبهکننده و عابد و ستایشکننده و حمدکننده و روزهگیرنده و رکوعکننده و سجدهکننده و امربهمعروفکننده و نهیازمنکرکننده و محافظتکننده از حدود الهی هستند. به این مؤمنان بشارت بده.» (توبه:۱۱۲)
سپس فرمودند:
«هروقت ما افرادی را ببینیم که این ویژگیها را داشته باشند، جهاد بههمراه این افراد از حج برتر خواهد بود.»[2]»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــ
[1] ظاهراً منظور، عَبّاد بن کثیر بصری است که از صوفیان و عابدان معروف مکه بوده است. لابد او حضرت زینالعابدین (علیهالسلام) را در عبادت رقیب خود میدیده و میخواسته طعنهای به ایشان زده باشد.
[2] کنایه به حاکمان غاصب و کارگزارانِ بیصفتِ بنیامیه.