پولهای کثیفی که جز رسوایی ثمری ندارند
یکی از اصطلاحاتی که در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) در مورد اموال حرام بهکار رفته است، «سُحت» است.
رایجترین ترجمهای که برای واژهی «سُحت» بهکار میرود، «مال حرام» است، اما با تأمل در کتب لغت عرب، میتوان به معنای دقیقتری از آن دست یافت.
معنای دقیقتر این واژه - وقتی در مورد اموال بهکار میرود - مال پوچ و بیارزش است که باقی نخواهد ماند، ریشهکن خواهد شد و موجب ننگ و رسوایی صاحبش خواهد بود.
در روایت حاضر، به بعضی از مصادیق «مال سُحت» اشاره شده است…
...عَنِ اَلسَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«اَلسُّحْتُ ثَمَنُ اَلْمَیْتَةِ وَ ثَمَنُ اَلْکَلْبِ وَ ثَمَنُ اَلْخَمْرِ وَ مَهْرُ اَلْبَغِیِّ وَ اَلرِّشْوَةُ فِی اَلْحُکْمِ وَ أَجْرُ اَلْکَاهِنِ.»
الکافی، ج۵، ص۱۲۶
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«سحت، بهای مردار است[۱] و بهای سگ[۲] و بهای شراب و مزد زنادهنده و رشوه در داوری[۳] و مزد کاهن.[۴]»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] مقصود، پولی است که در قبال فروش مردار (حیوانی که بر اساس دستورالعمل شرع ذبخ نشده باشد) دریافت شود.
[۲] مقصود، پولی است که در قبال فروش سگ دریافت شود. البته باید توجه داشت که خرید فروش همه انواع سگ حرام نیست؛ بلکه خرید فروش سگ نگهبان، سگ گله، سگ شکاری، سگ امدادگر و سایر سگهایی که دارای منفعت شرعی و عقلایی هستند، جایز است و درآمد حاصل از آن حلال خواهد بود.
چنانکه در روایت دیگری به آن اشاره شده است:
...عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلْعَامِرِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ ثَمَنِ اَلْکَلْبِ اَلَّذِی لاَ یَصِیدُ فَقَالَ: «سُحْتٌ فَأَمَّا اَلصَّیُودُ فَلاَ بَأْسَ.»
الکافی، ج۵، ص۱۲۷
عبدالله عامری گوید: از امام صادق (علیهالسلام) درباره بهای «سگی که صید نمیکند» سؤال کردم. حضرت فرمودند: «سُحت است. اما (خرید و فروش) سگهای شکاری اشکاری ندارد.»
[۳] مقصود، رشوهای است که کسی که در جایگاه قضاوت و داوری و حکم دادن است، دریافت کند تا حقی را ضایع کند.
توجه داشته باشید که این قضاوت، محدود به قضاوت قاضی در دادگاه نیست و رشوه به هر قضاوتکنندهای، از جمله کارشناسان ادارات خدماتی که چشم بر حقی میبندند و مجوزی صادر میکنند را نیز شامل میشود.
[۴] مقصود، مزدی است که به کاهان معبد و پیشگویان میدادند تا برایشان دعا کنند، راهنماییشان کنند و به آنان برکت بخشند.