تنبیه کردن، شرط دارد
…عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: نَهَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنِ اَلْأَدَبِ عِنْدَ اَلْغَضَبِ.
الکافی، ج۷، ص۲۶۰
نقل شده است که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از تنبیه کردن هنگام عصبانیت نهی فرمودند.
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
تنبیه، یک هوشدار جدی است تا طرف مقابل به اشتباه خود پی ببرد و آن را تکرار نکند.
وقتی کودک احساس میکند میان رفتاری که انجام داده و مجازاتِ ناخوشآیندِ آن، رابطهای مستقیم وجود دارد و با تکرار آن رفتار، آن مجازات و - به تبع - آن احساس ناخوشآیند تکرار خواهد شد، سعی میکند آن رفتار را تکرار نکند.
در مراحلی از تربیت یا هنگام بروز بعضی رفتارهای خاص، لازم است از این شیوه تربیتی استفاده نمود.
اما هنگام تنبیه باید به ظرافتهایی توجه داشت؛ از جمله اینکه:
- هدف، تربیت کودک است، نه انتقام از او و خالی کردن خود
- آیا کودک میدانسته و میفهمیده که کارش زشت است؟
- آیا کودک واقعاً مستحق تنبیه است یا کاری که کرده قابل چشمپوشی است و باید از روش دیگری بهره برد؟
- چه نوع تنبیهی و چه میزان از آن، با جرم و خطای کودک، با سن او و با شرایط روحی خاصش متناسب است؟
- آیا این نوع تنبیه و این میزان از آن، برای این کودک اثربخش خواهد بود؟
- آیا شرایط محیطی برای تنبیه فراهم است؟ (مثلاً آیا افراد ناکاربلد و نادانی حضور ندارند که با عکسالعمل غلطشان تنبیه را بیاثر یا مضر کنند؟)
- بعد از تنبیه باید چه رفتاری داشته باشیم تا هم تنبیه اثربخش باشد و هم رابطه عاطفی میان والدین و کودک آسیب نبیند؟
با این تفاصیل، اگر بخواهیم تنبیهی صحیح نسبت به فرزندمان اعمال کنیم، این تنبیه باید هدفمند و هوشمندانه باشد، تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.
درحالیکه انسان وقتی عصبانی است، نمیتواند تصمیم درستی بگیرد و رفتار کنترلشدهای از خود بروز دهد.
بههمینخاطر است که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از اینکه تنبیه در حال عصبانیت انجام گیرد، نهی فرمودهاند.