نماز، روزه و حجِ مستحبی، فقط با اجازهی پدر و مادر
…عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
«مِنْ فِقْهِ الضَّیْفِ أَنْ لَا یَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِ صَاحِبِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الْمَرْأَةِ لِزَوْجِهَا أَنْ لَا تَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ أَمْرِهِ وَ مِنْ صَلَاحِ الْعَبْدِ وَ طَاعَتِهِ وَ نُصْحِهِ لِمَوْلَاهُ أَنْ لَا یَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِ مَوْلَاهُ وَ أَمْرِهِ وَ مِنْ بِرِّ الْوَلَدِ أَنْ لَا یَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِ أَبَوَیْهِ وَ أَمْرِهِمَا وَ إِلَّا کَانَ الضَّیْفُ جَاهِلًا وَ کَانَتِ الْمَرْأَةُ عَاصِیَةً وَ کَانَ الْعَبْدُ فَاسِقاً عَاصِیاً وَ کَانَ الْوَلَدُ عَاقّاً.»
الکافی، ج۴، ص۱۵۱
از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«از مصادیق «فهمیده بودنِ مهمان» این است که روزهی مستحبی نگیرد، مگر با اجازهی میزبانش،
از مصادیق «اطاعت زن از شوهرش» این است که روزهی مستحبی نگیرد، مگر با اجازه شوهرش و امر او،
از مصادیق «درستکاریِ بنده (غلام یا کنیز) و اطاعات و خیرخواهیِ او نسبت به مولایش» این است که روزهی مستحبی نگیرد، مگر با اجازهی مولایش و امر او
و از مصادیق «نیکی فرزند [به والدینش]» این است که روزهی مستحبی نگیرد، مگر با اجازهی پدر و مادرش و امر آنها[*]
اگر چنین نکنند؛
آن مهمان، جاهل است،
آن زن، عاصی (سرکش) است،
آن بنده، فاسق و عاصی است
و آن فرزند، عاق (نافرمان) است.»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[*] مرحوم شیخ صدوق در عللالشرائع این حدیث را نقل کرده، با این تفاوت که در مورد فرزند، بهجز روزه، حج و نماز مستحبی را نیز ذکر کرده است؛
«…وَ مِنْ بِرِّ الْوَلَدِ أَنْ لَا یَصُومَ تَطَوُّعاً وَ لَا یَحُجَّ تَطَوُّعاً وَ لَا یُصَلِّیَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِ أَبَوَیْهِ وَ أَمْرِهِمَا…» [عللالشرائع، ج۲، ص۳۸۵]