حتی عذر غیرموجّهش را نیز بپذیر!
گاهی فرزندان یا متربیان ما کار اشتباهی میکنند و بعد، برای توجیه کار بدشان، عذر و بهانهای میآورند. در چنین موقعیتی، گاهی والدین یا مربیان متوجه میشوند که این عذر، نمیتواند آن کار بد را توجیه کند. پس شروع به بگو مگو با آنها مینمایند.
دستور اهلبیت (علیهمالسلام) این است که حتی اگر عذر خطاکاران را ناموجه و دروغین هم دانستیم، باید گذشت کنیم و عذرشان را بپذیریم.
ملاحظه بفرمایید...
روَى حَمَّادُ بْنُ عَمْرٍو وَ أَنَسُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ لَهُ:
«یَا عَلِیُّ مَنْ لَمْ یَقْبَلِ الْعُذْرَ مِنْ مُتَنَصِّلٍ صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً لَمْ یَنَلْ شَفَاعَتِی»
منلایحضرهالفقیه، ج۴، ص۳۵۳
از امام صادق، از پدرشان، از جدشان، از امیرالمؤمنین نقل شده است که رسول خدا (صلواتاللهعلیهم) در ضمن توصیههای مهمشان به ایشان فرمودند:
«ای علی! هرکس عذرِ شخص دیگری را که میخواهد خود را تبرئه کند، نپذیرد - چه راست بگوید و چه دروغ - ، هرگز به شفاعت من نخواهد رسید.»