چرا بعضی مؤمنان «دارا» و بعضی «ندار»ند؟
...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ:
«لَمَّا أُسْرِیَ بِالنَّبِیِّ ص قَالَ: «یَا رَبِّ مَا حَالُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَکَ»؟ قَالَ: «یَا مُحَمَّدُ! ...إِنَ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَى وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ وَ إِنَ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ...»»
الکافی، ج۲، ص۳۵۲
از امام باقر (علیهالسلام) نقل شدهاست که فرمود:
«وقتی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به معراج بُردهشد، (به خداوند) عرض کرد:
«پروردگارا! جایگاه مؤمن نزد تو چگونه است؟»
(خداوند) فرمود:
«ای محمد! ...بهراستی، بعضی بندگان مؤمنم را چیزی جز غنا(توانگری) اصلاح نمیکند و اگر آنان را به وضعی دیگر درآورم، هلاک خواهندشد
و بهراستی، بعضی بندگان مؤمنم را چیزی جز فقر(تهیدستی) اصلاح نمیکند و اگر آنان را به وضعی دیگر درآورم، هلاک خواهندشد...»»