توصیف تاسوعا و عاشورا از زبان امام صادق
...عَنْ عَبْدِ الْمَلِکِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ صَوْمِ تَاسُوعَاءَ وَ عَاشُورَاءَ مِنْ شَهْرِ الْمُحَرَّمِ. فَقَالَ: «تَاسُوعَاءُ یَوْمٌ حُوصِرَ فِیهِ الْحُسَیْنُ ع وَ أَصْحَابُهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِکَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَیْهِ خَیْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَیْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَیْلِ وَ کَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِیهِ الْحُسَیْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَیْقَنُوا أَنْ لَا یَأْتِیَ الْحُسَیْنَ ع نَاصِرٌ وَ لَا یُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ بِأَبِی الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِیبُ!» ثُمَّ قَالَ: «وَ أَمَّا یَوْمُ عَاشُورَاءَ فَیَوْمٌ أُصِیبَ فِیهِ الْحُسَیْنُ ع صَرِیعاً بَیْنَ أَصْحَابِهِ وَ أَصْحَابُهُ صَرْعَى حَوْلَهُ عُرَاةً أَ فَصَوْمٌ یَکُونُ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ؟! کَلَّا وَ رَبِّ الْبَیْتِ الْحَرَامِ مَا هُوَ یَوْمَ صَوْمٍ وَ مَا هُوَ إِلَّا یَوْمُ حُزْنٍ وَ مُصِیبَةٍ دَخَلَتْ عَلَى أَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَوْمُ فَرَحٍ وَ سُرُورٍ لِابْنِ مَرْجَانَةَ وَ آلِ زِیَادٍ وَ أَهْلِ الشَّامِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ ذَلِکَ یَوْمٌ بَکَتْ عَلَیْهِ جَمِیعُ بِقَاعِ الْأَرْضِ خَلَا بُقْعَةِ الشَّامِ فَمَنْ صَامَهُ أَوْ تَبَرَّکَ بِهِ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ آلِ زِیَادٍ مَمْسُوخُ الْقَلْبِ مَسْخُوطٌ عَلَیْهِ وَ مَنِ ادَّخَرَ إِلَى مَنْزِلِهِ ذَخِیرَةً أَعْقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى نِفَاقاً فِی قَلْبِهِ إِلَى یَوْمِ یَلْقَاهُ وَ انْتَزَعَ الْبَرَکَةَ عَنْهُ وَ عَنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ وُلْدِهِ وَ شَارَکَهُ الشَّیْطَانُ فِی جَمِیعِ ذَلِکَ.»
الکافی، ج۴، ص۱۴۷
از عبدالملک بن حکیم خثعمی نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) درباره روزهی تاسوعا (روز نهم) و عاشورا (روز دهم) از ماه محرم سؤال کردم.
حضرت فرمودند:
«تاسوعا؛ روزی است که امام حسین (علیهالسلام) و یارانش (رضیاللهعنهم) در کربلا محاصره شدند و سواران اهل شام گرد ایشان جمع شدند و ایشان را زمینگیر کردند.
ابنمرجانه (عبیدالله بن زیاد) و عمر بن سعد از پیاپی بودن و کثرت سواران شادمان شدند و امام حسین (صلواتاللهعلیه) و یارانش (رضیاللهعنهم) را در این روز ناتوان شمردند و یقین کردند که هیچ یاریگری نزد امام حسین (علیهالسلام) نخواهد آمد و اهل عراق ایشان را یاری نخواهند کرد.
پدرم فدای آن ضعیفشدهی غریب!»
سپس حضرت فرمودند:
«اما روز عاشورا؛ روزی است که در آن، امام حسین (علیهالسلام) دچارِ (بلا) شد، درحالیکه در میان یارانش نقش بر زمین بود. یارانش نیز اطراف او، عریان، نقش بر زمین بودند.
پس آیا در چنین روزی روزه گرفتن جایز است؟! هرگز!
به پروردگار بیتالحرام قسم، عاشورا، روزِ روزه نیست. این روز، فقط روزِ اندوه و مصیبتی است که بر اهل آسمان و اهل زمین و همهی مؤمنان وارد شده است.
این روز، روزِ شادمانی و خوشحالی برای ابنمرجانه و آلزیاد و اهل شام است، که خداوند بر آنها و نوادگانشان غضب فرماید!
روز عاشورا روزی است که تمام سرزمینها، جز سرزمین شام، بر امام حسین (علیهالسلام) گریستند.
پس هرکس در این روز روزه بگیرد و به آن تبرک جوید، خداوند او را با آلزیاد محشور میگرداند، درحالیکه قلبش مسخشده است و مورد غضبِ (خداوند) است.
و هرکس (در روز عاشورا، به نیت تبرک جستن) اندوختهای در منزلش ذخیره کند، خداوند تا روزی که او را (در روز قیامت) ملاقات کند، با قرار دادنِ نفاق در قلبش، عقوبتش خواهد کرد و برکت را از او و خانواده و فرزندانش خواهد ستاند و شیطان را در تمام آنچه اندوخته است، شریک خواهد نمود.»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
چنانکه میدانید؛ روزه گرفتن، در اعیاد و روزهای مبارک توصیه شده است و گویا رسم بوده است که در چنین روزهایی مسلمانان برای خانهشان خریدهایی میکردند تا به این مناسبت پربرکت باشند.
دشمنان اهلبیت، این روز را مبارک میدانستند و در آن، شادمان بودند و روزه میگرفتند.
به همین خاطر از روزهداری در روز عاشورا، که روز مصیبت زمین و زمان است، نهی شده است.