مراقب باشیم کودکانمان چه میآموزند
قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ تَعَلَّمَ فِی شَبَابِهِ کَانَ بِمَنْزِلَةِ الْوَشْمِ فِی الْحَجَرِ وَ مَنْ تَعَلَّمَ وَ هُوَ کَبِیرٌ کَانَ بِمَنْزِلَةِ الْکِتَابِ عَلَى وَجْهِ الْمَاءِ.»
النوادر(للراوندی)، ص۱۸
از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است:
«کسی که در جوانی (دانشی) بیاموزد، (این دانش) مانند نگارهای است که بر سنگ حک شده است
و کسی که (دانشی را) در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتهای است بر سطح آب!»
قالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ:
«الْعِلْمُ فِی الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ.»
کنزالفوائد، ج۱، ص۳۱۹
از امیر مؤمنان (علیهالسلام) نقل شده است:
«علم (اگر) در خردسالی (آموخته شود)، مانند نقشی است که بر سنگ، حَک میشود.»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
این ویژگی در کودک، هم فرصت است و هم تهدید؛
- از طرفی، فرصتی را فراهم میسازد تا آموزههای مفیدی بهصورت تضمینی در جان کودک ثبت گردد و او را در راهی که - چه در این دنیا و چه در عوالم دیگری که - پیشِ روی دارد، یاری کند
- و از طرفی، احتمال این خطر نیز هست که آموزهای غلط در جان کودک ماندگار شود و او را از مسیر اصیلش منحرف نماید یا اساساً از حرکت باز دارد.
بههرحال هرآنچه کودک از راه شنیدن یا دیدن میآموزد، در وجودش ثبت میشود و در سرنوشتش مؤثر است.
مطلب مرتبط:
پیشتر یک خاطره مرتبط با این احادیث نوشته بودم که خواندنش خالی از لطف نیست:
«آن غروب خلوت و آن سیگار روشن و آن جملهی پدر»