چطور فرزندانی تربیت کنیم که با خودمان خوب رفتار کنند؟
یکی از واجباتی که همه انسانها موظف به انجام آن هستند، «بِرّ الوالدین» است؛ یعنی رفتار نیکو با پدر و مادر. در مقابلِ «برّ الوالدین»، «عاقّ الوالدین» است؛ یعنی نافرمانی و سرکشیِ همراه با تندی نسبت به پدر و مادر.[۱]
...عَنِ اَلسَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:
«رَحِمَ اللَّهُ وَالِدَیْنِ أَعَانَا وَلَدَهُمَا عَلَى بِرِّهِمَا.»
الکافی، ج۶، ص۴۸
از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«خداوند رحمت کند پدر و مادری را که فرزندشان را یاری رسانند[۲] تا با آنها رفتار نیکویی داشته باشد.»
سؤال این است که چطور میتوانیم چنین فرزندانی تربیت کنیم؟
در حدیث دیگری، شیوهاش نیز از ایشان نقل شده است:
و قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:
«رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَعَانَ وَلَدَهُ عَلَى بِرِّهِ بِالْإِحْسَانِ إِلَیْهِ وَ التَّأَلُّفِ لَهُ وَ تَعْلِیمِهِ وَ تَأْدِیبِهِ.»
مستدرکالوسائل، ج۱۵، ص۱۶۹
از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است:
«خداوند رحمت کند بندهای را که فرزندش را یاری رساند تا با او رفتار نیکویی داشته باشد؛ بهوسیله:
- احسان به او،[۳]
- تألّف با او،[۴]
- تعلیم او[۵]
- و تأدیبش.»[۶]
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] امام صادق (علیهالسلام) در ضمن حدیث معروف به «جنود عقل و جهل»، «برّ الوالدین» را یکی از سربازان عقل نامیدهاند و «عقوق الوالدین» را ضدّ آن و بهعنوان یکی از سربازان جهل معرفی نمودهاند. (ر.ک: الکافی، ج۱، ص۲۲)
[۲] حضرت فرمودهاند فرزندش را برای اتصاف به این ویژگی، «یاری» نماید. پس والدین فقط میتوانند به فرزندشان کمک کنند تا خودش مسیر را طی کند. آنها نباید و نمیتوانند او را بهاجبار به این هدف برسانند.
[۳] «احسان»: نیکیِ فراوان به کسی، پیش از آنکه او به سختی افتاده و اظهار نیاز کند.
[۴] «تألّف»: همنشینی، نرمخویی، مدارا و انس گرفتن.
[۵] «تعلیم»: آموختنِ دانش، به مرور و بهصورت تدریجی.
[۶] «تأدیب»: آموختنِ آداب و اخلاق به شخصی و بهعملدرآوردنِ این آداب در او، به مرور و به صورت تدریجی.
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
با بهرهگیری از این چهار وسیله، میتوان فرزندانی پرورش داد که با والدین خود رفتاری نیکو داشته باشند و نسبت به آنان سرکشی و بدرفتاری نداشته باشند.