همنشینی و دوستی با چه کسانی به ضرر است؟
…عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ الْکِنْدِیِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِذَا صَعِدَ الْمِنْبَرَ قَالَ: «یَنْبَغِی لِلْمُسْلِمِ أَنْ یَتَجَنَّبَ مُوَاخَاةَ ثَلَاثَةٍ الْمَاجِنِ الْفَاجِرِ وَ الْأَحْمَقِ وَ الْکَذَّابِ فَأَمَّا الْمَاجِنُ الْفَاجِرُ فَیُزَیِّنُ لَکَ فِعْلَهُ وَ یُحِبُّ أَنَّکَ مِثْلُهُ وَ لَا یُعِینُکَ عَلَى أَمْرِ دِینِکَ وَ مَعَادِکَ وَ مُقَارَبَتُهُ جَفَاءٌ وَ قَسْوَةٌ وَ مَدْخَلُهُ وَ مَخْرَجُهُ عَارٌ عَلَیْکَ وَ أَمَّا الْأَحْمَقُ فَإِنَّهُ لَا یُشِیرُ عَلَیْکَ بِخَیْرٍ وَ لَا یُرْجَى لِصَرْفِ السُّوءِ عَنْکَ وَ لَوْ أَجْهَدَ نَفْسَهُ وَ رُبَّمَا أَرَادَ مَنْفَعَتَکَ فَضَرَّکَ فَمَوْتُهُ خَیْرٌ مِنْ حَیَاتِهِ وَ سُکُوتُهُ خَیْرٌ مِنْ نُطْقِهِ وَ بُعْدُهُ خَیْرٌ مِنْ قُرْبِهِ وَ أَمَّا الْکَذَّابُ فَإِنَّهُ لَا یَهْنِئُکَ مَعَهُ عَیْشٌ یَنْقُلُ حَدِیثَکَ وَ یَنْقُلُ إِلَیْکَ الْحَدِیثَ کُلَّمَا أَفْنَى أُحْدُوثَةً مَطَرَهَا بِأُخْرَى مِثْلِهَا حَتَّى إِنَّهُ یُحَدِّثُ بِالصِّدْقِ فَمَا یُصَدَّقُ وَ یُفَرِّقُ بَیْنَ النَّاسِ بِالْعَدَاوَةِ فَیُنْبِتُ السَّخَائِمَ فِی الصُّدُورِ فَاتَّقُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ انْظُرُوا لِأَنْفُسِکُمْ.»»
الکافی، ج۲، ص۶۳۹
از امام صادق(علیهالسلام) نقل شده است:
«امیرالمؤمنین (علیهالسلام) هنگامی که از منبر بالا میرفتند، میفرمودند:
«برای مسلمان شایسته است که از دوستی با سه نفر کناره گیرد (دوری جوید):
«شوخِ زشتکردار»،[*] «احمق (بیعقل)» و «دروغگو».
اما «شوخ زشتکردار»؛[*]
- کار (زشت)اش را برایت میآراید (زیبا جلوه میدهد) و دوست دارد که تو هم مثل خودش باشی.
- او تو را نه در امور دنیایی و نه در امور آخرتی کمک نمیکند.
- نزدیک شدن به او، (موجب) دور شدن [از خوبیها و زیباییها] و قساوتِ (قلب) است.
- رفتوآمد با او، مایه عیب (ننگِ) خودت است.
اما «احمق»؛
- تو را به خیر (نیکی) رهنمون نمیسازد (نمیتواند رهنمون سازد.)
- امیدی نیست بدیای را از تو دور کند، حتی اگر تمام تلاشش را بهکار گیرد.
- چهبسا نفع تو را بخواهد، اما به ضرر تو باشد.
- پس مرگ او بهتر از زنده بودنش، سکوتش بهتر از سخن گفتنش و دوری از او بهتر از نزدیک شدن به اوست.
و اما «دروغگو»؛
- زندگی در کنار او برایت خوش نخواهد بود.
- حرف تو را (برای دیگران) نقل میکند و حرفِ (دیگران) را برای تو.
- هرگاه افسانه (دروغ)ای را به پایان میرساند، بلافاصله افسانهی دیگر را آغاز میکند.
- حتی اگر راست بگوید، کسی او را تصدیق نمیکند.
- با (ایجادِ) دشمنی، میان مردم تفرقه میافکند و در سینهها تخم کینه میکارد.
پس تقوای خداوند (عزّوجلّ) را پیشه کنید و مراقبت خودتان باشید.»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[*] در متن حدیث، برای توصیف این دسته، از دو کلمه «ماجن» و «فاجر» استفاده شده است.
- «ماجن» یعنی کسی که خیلی شوخی میکند و شوخیهایش زشت و بیشرمانه است.
- «فاجر» هم یعنی کسی که کارهای زشتی میکند و زشتی این کارها بهحدی است که مثل انفجار (که با فاجر همخانواده است)، شدید و جلبتوجهکننده است.