نجات «جان» یک شیعه اولویت دارد یا نجات «دین»اش؟
اگر در موقعیتی قرار گیرید که مجبور باشید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید، «اولویت»تان کدام است؟
- نجات شیعهای که «جان»اش در خطر است
- نجات شیعهای که «دین»اش در خطر است
کدام را انتخاب میکنید؟
سُئِلَ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ ع: إِنْقَاذُ الْأَسِیرِ الْمُؤْمِنِ مِنْ مُحِبِّینَا مِنْ یَدِ النَّاصِبِ یُرِیدُ أَنْ یُضِلَّهُ بِفَضْلِ لِسَانِهِ وَ بَیَانِهِ أَفْضَلُ، أَمْ إِنْقَاذُ الْأَسِیرِ مِنْ أَیْدِی [أَهْلِ] الرُّومِ؟ قَالَ الْبَاقِرُ ع لِلرَّجُلِ: «أَخْبِرْنِی أَنْتَ عَمَّنْ رَأَى رَجُلًا مِنْ خِیَارِ الْمُؤْمِنِینَ یَغْرَقُ وَ عُصْفُورَةٌ تَغْرَقُ لَا یَقْدِرُ عَلَى تَخْلِیصِهِمَا بِأَیِّهِمَا اشْتَغَلَ فَاتَهُ الْآخَرُ أَیُّهُمَا أَفْضَلُ أَنْ یُخَلِّصَهُ؟» قَالَ الرَّجُلُ مِنْ خِیَارِ الْمُؤْمِنِینَ. قَالَ ع: «فَبُعْدُ مَا سَأَلْتَ فِی الْفَضْلِ أَکْثَرُ مِنْ بُعْدِ مَا بَیْنَ هَذَیْنِ، إِنَّ ذَاکَ یُوَفِّرُ عَلَیْهِ دِینَهُ وَ جِنَانَ رَبِّهِ وَ یُنْقِذُهُ مِنَ النِّیرَانِ، وَ هَذَا الْمَظْلُومُ إِلَى الْجِنَانِ یَصِیرُ.»
التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری، ص۳۴۹
از امام باقر (علیهالسلام) سؤال شد:
آیا آزاد کردنِ اسیری که از محبّین شماست و به دست فردی ناصبی (دشمنِ سرسختِ اهلبیت) افتاده که میخواهد او را با خوشزبانی و کلامش گمراه کند، پرفضیلتتر است یا آزاد کردنِ (شیعهی) اسیری که به دستِ رومیان اسیر است (و قصد کشتنش را دارند)؟
امام باقر (علیهالسلام) به سؤالکننده فرمودند:
«تو خودت اگر یکی از بهترین مؤمنین در حال غرق شدن باشد و از طرفی یک گنجشنگ در حال غرق شدن باشد، و نتوانی هردو آنها را نجات دهی، سراغ کدامیک میروی و دیگری را رها میکنی تا بمیرد؟ نجات دادنِ کدامیک اولویت دارد؟»
آن مرد عرض کرد:
(معلوم است؛ نجات دادنِ) یکی از بهترین مؤمنین.
حضرت فرمودند:
«فاصله فضیلتِ نجات دادنِ یکی از بهترین مؤمنین و نجات دادن گنجشک، بیشتر است از فاصله فضیلتِ نجات دادنِ شیعهای است که در دست آن ناصبی اسیر است و شیعهای که در دست رومیهاست؛ زیرا:
آن (کسی که محبّ ما را از دست ناصبی نجات میدهد،) دین او و بهشتش را حفظ میکند و او را از آتش جهنم میرهاند
و این (مسلمانی که در دست رومیان اسیر است،) مظلومی است که به بهشت منتقل میشود.»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــ
شاید اگر به عقل ناقص ما باشد، بگوییم نجات جان اولویت دارد؛ چراکه تا جان در بدن نباشد، نوبت به دین و ایمان نمیرسد.
اما اگر توجه داشته باشیم که دنیا فقط یک معبر کوتاه است که باید به سلامت از آن عبور کرد، نظرات و تصمیمات و رفتارهایمان بالکل تغییر کند.