چرا خداوند روزی را «من حیث لایحتسب» میرساند؟
حتماً برای شما بسیار اتفاق افتاده که یک رزق مادی یا معنوی، از جایی که فکرش را نمیکردید، نصیبتان شود.
این سنت خداوند است که روزی را از جایی بفرستد که پیشتر حساب نشده است. ملاحظه بفرمایید...
...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«أَبَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ أَنْ یَجْعَلَ أَرْزَاقَ اَلْمُؤْمِنِینَ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُونَ.»
الکافی، ج۵، ص۸۳
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«خداوند (عزّوجلّ) روزیهای مؤمنان را فقط از جایی میرساند که گمان نمیکنند.»
اما خداوند چرا چنین سنتی دارد؟ چرا از طریقی مشخص که قابل پیشبینی باشد، روزی نمیرساند؟
امام صادق (علیهالسلام) در حدیثی به حکمت این سنت اشاره فرمودهاند...
...عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَلسَّرِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ:
«إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَرْزَاقَ اَلْمُؤْمِنِینَ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُونَ وَ ذَلِکَ أَنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا لَمْ یَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ کَثُرَ دُعَاؤُهُ.»
الکافی، ج۵، ص۸۴
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«خداوند (عزّوجلّ) روزیهای مؤمنان از جایی که گمان نمیکنند، میرساند؛
و این، برای این است که بنده هرگاه جهتِ روزیاش را نداند، دعایش (به درگاه خدا) زیاد میشود.»
البته باید توجه داشت که آنچه ذکر شد، به این معنا نیست که انسان تلاش را رها کند، با این خیال که معلوم نیست روزیام از کجا برسد و برای چه در کاری تلاش کنم که معلوم نیست از آنجا چیزی نصیبم شود.
خیر! خداوند از ما خواسته که در انجام وظایفی که بر عهده داریم، سخت بکوشیم و از طرفی دستمان به درگاهش دراز باشد و روزیمان را از او بخواهیم، آنوقت روزیِ مقدّرمان را به ما خواهد رساند. به روایت زیر توجه بفرمایید…
...عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ اَلْعَزِیزِ قَالَ: قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَا فَعَلَ عُمَرُ بْنُ مُسْلِمٍ؟» قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ أَقْبَلَ عَلَى اَلْعِبَادَةِ وَ تَرَکَ اَلتِّجَارَةَ فَقَالَ: «وَیْحَهُ أَ مَا عَلِمَ أَنَّ تَارِکَ اَلطَّلَبِ لاَ یُسْتَجَابُ لَهُ إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لَمَّا نَزَلَتْ «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّٰهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاٰ یَحْتَسِبُ» أَغْلَقُوا اَلْأَبْوَابَ وَ أَقْبَلُوا عَلَى اَلْعِبَادَةِ وَ قَالُوا قَدْ کُفِینَا فَبَلَغَ ذَلِکَ اَلنَّبِیَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَأَرْسَلَ إِلَیْهِمْ فَقَالَ مَا حَمَلَکُمْ عَلَى مَا صَنَعْتُمْ قَالُوا: یَا رَسُولَ اَللَّهِ تُکُفِّلَ لَنَا بِأَرْزَاقِنَا فَأَقْبَلْنَا عَلَى اَلْعِبَادَةِ فَقَالَ: «إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ لَمْ یُسْتَجَبْ لَهُ عَلَیْکُمْ بِالطَّلَبِ.»»
الکافی، ج۵، ص۸۴
از علی بن عبدالعزیز نقل شده است:
امام صادق (علیهالسلام) به من فرمودند:
«عُمر بن مُسلم چهکار میکند؟»
عرض کردم:
فدایتان شوم! به عبادت روی آورده و تجارت (کسب و کار) را رها کرده است.
حضرت فرمودند:
«وای بر او! مگر نمیداند کسی که طلب کردنِ (روزی) را رها کند، دعایش مستجاب نمیشود؟
گروهی از اصحاب رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله)، وقتی (آیهی) «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّٰهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاٰ یَحْتَسِبُ»[طلاق:۲و۳]؛ «و هرکس از (عذابِ) خداوند پروا کند، خداوند راه خروج (از مشکلات) را برایش قرار میدهد * و از جایی که گمان نمیکنند، روزیاش را میرساند»، نازل شد، دربها را بستند، رو به عبادت آوردند و گفتند: ای رسول خدا! روزیهای ما ضمانت شده، بههمینخاطر به عبادت روی آوردهایم.
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «بهراستی کسی که چنین کند، دعایش مستجاب نمیشود. بر شما واجب است که طلبِ (روزی) نمایید.»»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) تبیین و تفسیر کلام الله (تبارکوتعالی) است. اگر دقت کنید، گویا آنچه ذکر شد نیز تبیین و تفسیر این جملات از کلام خداوند (تبارک و تعالی) است:
«وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا» [طلاق:۲و۳]
«و هرکس از (عذابِ) خداوند پروا کند، خداوند راه خروج (از مشکلات) را برایش قرار میدهد و از جایی که گمان نمیکنند، روزیاش را میرساند. و هرکس به خداوند توکل کند، همان خدا برایش کافی است. بهراستی که خداوند امر (مقدّرات)اش را محقق خواهد کرد. بهیقین خداوند برای هرچیزی قدری (مقدار و اندازه معینی) قرار داده است.»