خیانتکار را چه به مکه و مدینه؟!
...عَنْ أَبِی ثُمَامَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ اَلثَّانِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَلْزَمَ مَکَّةَ أَوِ اَلْمَدِینَةَ وَ عَلَیَّ دَیْنٌ فَمَا تَقُولُ؟ فَقَالَ: «اِرْجِعْ فَأَدِّهِ إِلَى مُؤَدَّى دَیْنِکَ وَ اُنْظُرْ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ تَعَالَى وَ لَیْسَ عَلَیْکَ دَیْنٌ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لاَ یَخُونُ.»
الکافی، ج۵، ص۹۴
از ابوثُمامه نقل شده است:
به امام جواد (علیهالسلام) عرض کردم:
من قصد دارم مدتی در مکه یا مدینه بمانم، اما بدهیای به گردنم است. شما چه میفرمایید؟
حضرت فرمودند:
«(به شهرت) برگرد و بدهیات را به طلبکار بپرداز
و چنان تدبیر کن که خداوند (تعالی) را در حالی ملاقات کنی که بدهیای به گردنت نباشد؛
بهراستی که مؤمن خیانت نمیکند.»
پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
همانطور که مشخص است، ابوثمانه پس از انجام اعمال حج و زیارت رسول خدا، بر سر دوراهی گیر کرده بوده که مدتی در این دو شهر مقیم شود یا به شهرش برگردد تا بدهیاش که مدتش سر رسیده بوده را صاف کند.
امام به او تذکر میدهند که پس ندادن بدهی، نوعی خیانت (در امانت) است، هرچند به بهانه اقامت در شهرهای زیارتی باشد.