پیامی از آسمان؛ ازدواج بههنگام و آسان
…عَنْ أَبِی حَیُّونٍ مَوْلَى اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ: «یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ إِنَّ الْأَبْکَارَ مِنَ النِّسَاءِ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَى الشَّجَرِ فَإِذَا أَیْنَعَ الثَّمَرُ فَلَا دَوَاءَ لَهُ إِلَّا اجْتِنَاؤُهُ وَ إِلَّا أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ غَیَّرَتْهُ الرِّیحُ وَ إِنَّ الْأَبْکَارَ إِذَا أَدْرَکْنَ مَا یُدْرِکْنَ النِّسَاءُ فَلَا دَوَاءَ لَهُنَّ إِلَّا الْبُعُولُ وَ إِلَّا لَمْ یُؤْمَنْ عَلَیْهِنَّ الْفِتْنَةُ.» فَصَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمِنْبَرَ فَخَطَبَ النَّاسَ ثُمَّ أَعْلَمَهُمْ مَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ فَقَالُوا: مِمَّنْ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَقَالَ: «مِنَ الْأَکْفَاءِ.» فَقَالُوا: وَ مَنِ الْأَکْفَاءُ؟ فَقَالَ: «الْمُؤْمِنُونَ بَعْضُهُمْ أَکْفَاءُ بَعْضٍ.» ثُمَّ لَمْ یَنْزِلْ حَتَّى زَوَّجَ ضُبَاعَةَ بِنْتَ زُبَیْرِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لِمِقْدَادِ بْنِ أَسْوَدَ ثُمَّ قَالَ: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا زَوَّجْتُ ابْنَةَ عَمِّی الْمِقْدَادَ لِیَتَّضِعَ النِّکَاحُ.»»
عیونأخبارالرضا، ج۱، ص۲۸۹
از ابوحیّون، غلام امام رضا (علیهالسلام) [از ایشان] نقل شده است:
«جبرئیل بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نازل شد و عرض کرد:
ای محمد! پروردگارت به تو سلام میرساند و میگوید:
«زنان دوشیزه، مانند میوهی بر درخت هستند. میوه وقتی برسد، برایش جز چیدن دارویی نیست، وگرنه خورشید آن را فاسد میکند و باد آن را دگرگون میسازد.
دوشیزگان نیز وقتی آنچه را که زنان میبینند، ببینند،[۱] برایشان دارویی جز شوهر کردن نیست، وگرنه از فتنه در امان نخواهند بود.»
آنگاه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بر فراز منبر رفتند و برای مردم سخنرانی کردند و آنان را از دستور خداوند آگاه ساختند.
مردم عرض کردند:
ای رسول خدا! از میان چه کسانی (برایشان شوهر برگزینیم)؟
پیامبر فرمودند:
«از میان کفوها (همتایانشان).»
عرض کردند:
کفوهای آنها چه کسانیاند؟
حضرت فرمودند:
«بعضی از مؤمنین کفو (همتای) بعضی دیگر هستند.»[۲]
آنگاه پیامبر از منبر پایین نیامدند، تا زمانی که «ضُباعه» دخترِ «زبیر بن عبدالمطلب» را به ازدواج «مقداد» در آوردند و فرمودند:
«ای مردم! من دختر عمویم را به ازدواج مقداد در آوردم، فقط برای اینکه ازدواج را (میان شما) آسان گردانم.»»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] مقصود، بالغ شدن و بروز عادت ماهانه است.
[۲] در مطلب پیشین از امام جواد (علیهالسلام) نقل شد: «اگر کسی که اخلاق و دینش را میپسندید، (برای خواستگاری) نزد شما آمد، (دخترتان را) به ازدواج او در آورید.» (الکافی، ج۵، ص۳۴۷) و توضیح داده شد که هر خانوادهای با هر سطحی از تدین و هر طرز فکری، تیپ خاصی را میپسندند و معنای «کفویت» همین است.