خرید اجناس سرقتی از دزد و مالخر
...عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَحَدَهُمَا عَلَیْهِمَا اَلسَّلاَمُ عَنْ شِرَاءِ اَلْخِیَانَةِ وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ:
«لاَ إِلاَّ أَنْ یَکُونَ قَدِ اِخْتَلَطَ مَعَهُ غَیْرُهُ فَأَمَّا اَلسَّرِقَةُ بِعَیْنِهَا فَلاَ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ مِنْ مَتَاعِ اَلسُّلْطَانِ فَلاَ بَأْسَ بِذَلِکَ.»
الکافی، ج۵، ص۲۲۸
از ابوبصیر نقل شده است:
از امام صادق (علیهالسلام) در مورد خریدن (مالِ) خیانت[۱] و دزدی[۲] سؤال کردم.
حضرت فرمودند:
«نه (جایز نیست)، مگراینکه با مالی که چنین نباشد مخلوط شده باشد. اما چیزی که (میدانی) عیناً دزدی است[۳]، (خریدنش) جایز نیست، مگراینکه از کالاهای سلطانِ (ستمگر) باشد[۴] که دراینصورت (خریدنش) اشکالی ندارد.»
...عَنْ جَرَّاحٍ اَلْمَدَائِنِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«لاَ یَصْلُحُ شِرَاءُ اَلسَّرِقَةِ وَ اَلْخِیَانَةِ إِذَا عُرِفَتْ.»
الکافی، ج۵، ص۲۲۸
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«خریدن (مالِ) دزدی و خیانت، در صورتی که شناسایی شده باشد، درست نیست.»
...عَنِ اِبْنِ أَبِی نَجْرَانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«مَنِ اِشْتَرَى سَرِقَةً وَ هُوَ یَعْلَمُ فَقَدْ شَرِکَ فِی عَارِهَا وَ إِثْمِهَا.»
الکافی، ج۵، ص۲۲۹
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرکس (مال) دزدیای را بخرد، درحالیکه میداند (دزدی است)، در رسوایی و گناه آن دزدی شریک است.»
پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] مقصود از خرید خیانت، خریدن مالی است که با خیانت در امانت، از چنگش دیگری در آمده باشد؛ اعم از اینکه مال شخصی بوده باشد یا به بیتالمال تعلق داشته باشد.
[۲] مقصود از خرید سرقت نیز خریدن مالی است که از دیگری به سرقت رفته است.
[۳] مثلاً بدانی که این موبایل یا این وسیله یا این خوراکیها، عیناً از دیگری به سرقت رفته و چیز دیگری قاطیِ آن نیست.
[۴] یعنی بدانی که این کالاها از سلطان ستمگری به سرقت رفته است.